mobilní aplikace v době covidu

Mobilní aplikace v době covidu

Zajímá vás, kterým aplikacím pandemie pomohla a kterým naopak uškodila? Jak ovlivnila pandemie trh s mobilními aplikacemi?  Čtěte dál!

Aktuální situace na trhu s mobilními aplikacemi

Trh s mobilními aplikacemi roste rychle jako nikdy předtím. Vlivem pandemie se značně zvýšil počet stažených aplikací. V porovnání s rokem 2019 si uživatelé stáhli v loňském roce o 25 % aplikací více (1). Celkový počet stažení aplikací za rok 2020 dosáhl hodnoty 218 miliard. Stejně tak roste i průměrná doba strávená v aplikacích, která stoupla na 3,5 hodiny.

V prvním čtvrtletí tohoto roku zaznamenal Google Play celkem 28,2 milionu stažení aplikací, zatímco v App Store to bylo 8,4 milionů stažení. I přes to generuje App Store vyšší tržby. Celkové tržby aplikací byly v loňském roce 111 miliard, což je meziroční nárůst o 24 %. Z celkových tržeb patřilo 65 %  App Store. Zajímavostí je, že 71 % tržeb vygenerovaly hry.

Aktuálně je dostupných 3,5 milionu aplikací ke stažení v Google Play a 2,2 milionu aplikací v App Store. Nejstahovanější iOS aplikací je TikTok, na android zařízeních je to Instagram. Mezi nejoblíbenější kategorie mobilních aplikací aktuálně patří na App Store hry (21,5 %), firemní aplikace (10,1 %), vzdělávání (8,7 %) a lifestyle (8,6 %) (6). U Google Play to jsou hry (13,7 %), vzdělávání (9,3 %), firemní aplikace (6,6 %) a  finance (6,4 %).

Komu se dařilo a na koho měla pandemie negativní dopad?

Kvůli ochranným protiepidemickým opatřením muselo spoustu lidí zůstat doma a došlo k výraznému omezení osobního kontaktu. Výsledkem toho bylo přesunutí většiny aspektů našich životů do on-line prostředí. Mezi hlavní změny bezpochyby patřilo nařízení práce z domova, distanční výuka a on-line nákupy. A byly to právě mobilní aplikace, které nám pomohly adaptovat se na nový životní styl během pandemie. Mobilní aplikace jsou snadno dostupné, přijatelné a mají schopnost podporovat sociální distancování, které bylo během lockdownů žádoucí.

Mezi nejvíce používané aplikace v roce 2020 patřily jednoznačně sociální sítě Facebook, WhatsApp, Messenger, Instagram, TikTok, Twitter a Snapchat. Mimo to vykázaly velký počet aktivních uživatelů také aplikace Netflix a Spotify a v top 10 se umístila i aplikace Amazon. Není velkým překvapením, že velký boom zaznamenaly také aplikace umožňující on-line komunikaci. Nárůst o stovky milionů uživatelů vykazovaly aplikace Zoom, Google Meet či Microsoft Teams. Například aplikace Zoom dosáhla v roce 2020 meziročního nárůstu o neskutečných 2000 %.

mobilní aplikace - vývoj trhu

Lidé samozřejmě hledali nové způsoby, jak se zabavit během pandemie, kdy museli zůstat doma. S tím souvisí nárůst stahování herních a zábavných aplikací. Rovněž i kategorie zdraví a fitness zaznamenala významný příliv uživatelů v důsledku uzavření sportovišť a omezení sportovních aktivit. Lidé se začali více starat o své fyzické i psychické zdraví. Pandemie způsobila nárůst depresí a úzkostí, takže se zvedla poptávka i po meditačních aplikacích. V neposlední řadě se zvýšil zájem o aplikace na rozvoz jídla. Vzhledem k uzavřeným restauracím lidé využívali možnost objednání a doručení jídla domů. Tyto aplikace byly velkou pomocí pro restaurace, které musely být zavřené.

Ne všem aplikacím se během pandemie dařilo. V souvislosti s omezením pohybu a cestování se s negativními dopady pandemie potýkaly zejména mobilní aplikace, které souvisely s přepravou a ubytováním. Jako příklad si lze uvést aplikace Uber a Airbnb. Během první vlny pandemie se počet aktivních uživatelů v aplikaci Uber snížil téměř na polovinu, jelikož výrazně klesla poptávka po přepravujících službách.

Které aplikace by bez covidu nebyly?

Samozřejmě je zde i kategorie mobilních aplikací, které vznikly jen díky této situaci. Již během první vlny pandemie se objevily různé trackovací aplikace, mapy, či aplikace pro sledování kontaktu s nakaženým člověkem. V České republice to byla aplikace eRouška, která monitorovala rizikové kontakty. Aplikace shromažďovala data o setkáních s ostatními uživateli této aplikace a v případě, že se u některého z nich prokázalo onemocnění Covid-19, upozornila aplikace na možné riziko nákazy.

S příchodem vakcíny proti nemoci Covid-19 se začala řešit otázka opětovného zpřístupnění omezených služeb a cestování. Z tohoto důvodu začaly státy Evropské unie a Srbska od 1. července 2021 přijímat tzv. Covid Pas, který slouží k prokázání absolvování očkování proti covidu. V souladu s tím byly 1. července spuštěny ministerstvem zdravotnictví České republiky dvě aplikace. První z nich je aplikace Tečka, pomocí které mohou uživatelé QR kódem prokázat, že byli očkováni, testováni nebo zda případně nemoc covid-19 prodělali během uplynulých 180 dnů. Druhá aplikace nese název čTečka a umí tento QR kód přečíst a ověřit jeho platnost. Obě zmíněné aplikace jsou dostupné pro iOS i Android zařízení.

Dalším příkladem může být aplikace Clubhouse, která vznikla reakcí na omezení kontaktů, zavřené kluby a restaurace. V rámci této aplikace mohou uživatelé vytvářet různé debatní místnosti a komunikovat spolu. Aplikace stojí pouze na mluveném projevu a je ke stažení jen na iOS zařízeních.

Budoucnost mobilních aplikací?

Obecně se dá říct, že pandemie měla na trh s mobilními aplikacemi pozitivní vliv. Celosvětově vzrostly jak počty stažení, tak i celkové tržby. Je však nutné podotknout, že zde bylo i několik kategorií mobilních aplikací, kterým pandemie uškodila. Do budoucna lze předpokládat, že některé trendy zde zůstanou i nadále. I po otevření kanceláří chce mít mnoho zaměstnanců možnost alespoň částečné práce z domova, a budou tak stále využívat telekomunikační aplikace pro videokonference.

Další články

Numbo Call Blocker

Pomáháme proti spamu

Zvoní vám telefon a na displeji vidíte příchozí hovor od neznámého čísla. Po zvednutí se vám volající snaží vnutit výhodnou půjčku, pojištění, změnu dodavatele energií, a nebo vás požádá o… více

Kategorie:

Jak si zabezpečit dům v 21. století

Zabezpečení domova je jedna z velmi důležitých věcí, které by měl udělat každý člověk, který něco vlastní. Ať už je to váš byt, dům, garáž, nebo jen zahradní domek. A to… více

Kategorie:
mobilní aplikace v době covidu

Mobilní aplikace v době covidu

Zajímá vás, kterým aplikacím pandemie pomohla a kterým naopak uškodila? Jak ovlivnila pandemie trh s mobilními aplikacemi?  Čtěte dál! Aktuální situace na trhu s mobilními aplikacemi Trh s mobilními aplikacemi… více

Kategorie:
sociální sítě

Sociální sítě a jejich využití pro marketing mobilních aplikací

Správa sociálních sítí (hlavně pak marketing na sociálních sítích) je buzzword 21. století. Většina z nás má nejspíše účet minimálně na jedné sociální síti, kterou používá k osobním účelům. Tyto… více

Kategorie:

Jak na vývoj mobilní aplikace

Mobilní aplikace každý z nás určitě zná a využívá nepřeberné množství všech různých druhů a typů aplikací. Zajímá vás, jak vývoj mobilní aplikace pro Android a iOS probíhá? Víte, v jakém programu… více

Kategorie: